Șamanismul, cunoscut în Coreea de Sud sub numele de „Mugyo”, este o tradiție religioasă indigenă care are rădăcini istorice adânci în cultura coreeană. Ea implică închinare către spirite, strămoși și forțele naturale, cu ritualuri menite să caute binecuvântări, protecție și îndrumări de la aceste entități spirituale.
Deși șamanismul a scăzut semnificativ în influență de la răspândirea budismului și apoi a creștinismului, el își păstrează încă prezența în societatea sud-coreeană, în special în zonele rurale și în rândul anumitor grupuri etnice minoritare. Ritualurile și practicile șamaniste pot fi observate în diferite ceremonii, cum ar fi nunți, înmormântări și festivalurile recoltei, precum și în ceremoniile de vindecare și exorcizări.
Șamanismul coreean este una dintre cele mai vechi practici religioase din Coreea, cu rădăcini care datează de mii de ani. Iată o privire de ansamblu asupra istoriei sale:
Origini antice: șamanismul coreean își are rădăcinile în vechile credințe indigene din Peninsula Coreeană. Aceste credințe animiste timpurii venerau fenomene naturale, spirite ale strămoșilor și zeități locale. A încorporat elemente ale folclorului coreean, mitologiei și venerării strămoșilor.
Perioada celor Trei Regate (secolul I î.Hr. – secolul 7 EC): Șamanismul a continuat să înflorească în această perioadă, coexistând cu ascensiunea budismului, confucianismului și taoismului, care au fost importate din China. Ritualurile șamanice erau o parte integrantă a vieții de zi cu zi, inclusiv ceremoniile pentru recolte, nașteri, decese și alte evenimente semnificative.
Dinastiile Silla și Goryeo unificate (secolele VII – XIV): În ciuda răspândirii budismului ca religie de stat, practicile șamanice erau adesea sincretizate cu ritualurile budiste, iar șamanii jucau roluri importante ca intermediari între lumea umană și cea spirituală.
Dinastia Joseon (secolele XIV – XIX): Confucianismul a devenit ideologia dominantă în timpul dinastiei Joseon, iar șamanismul s-a confruntat cu suprimarea și marginalizarea. Șamanii erau adesea priviți ca superstițioși și erau supuși persecuției. În ciuda acestui fapt, practicile șamanice au persistat în zonele rurale și în rândul claselor inferioare.
Ocupația japoneză (1910 – 1945): Sub ocupația japoneză, cultura și religia coreeană s-au confruntat cu o suprimare suplimentară. Ritualurile șamanice au fost descurajate, iar mulți șamani au fost forțați să practice în secret sau s-au confruntat cu persecuția.
Era modernă (1945 – prezent): După eliberarea Coreei de sub dominația japoneză, șamanismul a cunoscut o renaștere, în special la sfârșitul secolului XX și începutul secolului XXI. A trecut printr-un proces de reevaluare și recuperare ca parte a moștenirii culturale a Coreei. Astăzi, ritualurile și practicile șamanice coexistă cu creștinismul, budismul și alte religii în Coreea de Sud.
De-a lungul istoriei sale, șamanismul coreean a evoluat și s-a adaptat circumstanțelor socio-politice în schimbare, păstrând în același timp credințele de bază în spirite, onorarea strămoșilor și echilibrul dintre oameni și natură. În ciuda perioadelor de suprimare, el continuă să fie o parte integrantă a culturii și identității coreene.
În ultimii ani, a existat o renaștere a interesului pentru șamanism în rândul unor sud-coreeni, alimentat parțial de dorința de a reconecta cu practicile culturale tradiționale și credințele spirituale. Cu toate acestea, Șamanismul există astăzi alături de alte religii majore, cum ar fi budismul, creștinismul și confucianismul, contribuind la peisajul religios divers al Coreei de Sud.
Originile șamanismului coreean
Masca de șaman coreean
În lucrarea „Cultura și obiceiurile din Coreea” D. Clark afirma: „Tradiția șamanică este foarte veche, iar șamanismul aproape sigur a înflorit printre strămoșii poporului coreean înainte de a afla pentru prima dată despre budism sau confucianism. Șamanismul este un sistem de credințe extrem de simplu, deși variațiile sale bogate îl fac să pară mai complex. Nu are biserici, scripturi și nu prea multă artă sau muzică religioasă, dar are o tradiție orală bogată și anumite credințe de bază care au fost transmise de-a lungul nenumărate generații.” [Sursa: „Cultura și obiceiurile Coreei” de Donald N. Clark, Greenwood Press, 2000]
Haines Brown a scris în „Șamanismul coreean”: „Asia de Nord-Est pare să fi fost un centru major al răspândirii ulterioare a religiei în Americi (șamanismul nativ american) și mai târziu în toată Eurasia (…) Deoarece cele mai adânci rădăcini ale civilizației coreene se află în regiunea altaică din Asia de Nord-Est, nu este surprinzător că șamanismul a avut un rol important în cultura coreeană, așa cum îl are și în tibetană. Când un nou popor tungusic numit Yamacek a intrat în Peninsula Coreeană la începutul primului mileniu î.Hr., ei au introdus o cultură profund șamanistă. [Sursa: „Șamanismul coreean” de Haines Brown. Aileen Kawagoe, site-ul web Heritage of Japan, heritageofjapan.wordpress.com]
Credințele de bază ale șamanismului, inclusiv șamanismul coreean, gravitează de obicei în jurul mai multor concepte fundamentale.
Musok (무속) este un termen folosit în tradiția șamanică coreeană și se referă la un șaman care practică ritualurile și ceremoniile din cadrul șamanismului coreean.
Termenul “musok” poate fi tradus în mod literal ca “cea care intră în starea de extaz” sau “cea care dansează”, ceea ce reflectă rolul principal al șamanilor în conducerea ritualurilor și ceremoniilor prin intermediul dansului și al cântecului, în timp ce intră într-o stare alterată de conștiență.
Interconectare: Șamanismul subliniază interconectarea tuturor lucrurilor din univers. El percepe lumea naturală, spiritele, strămoșii și oamenii ca fiind interconectate și interdependente.
Lumea spirituală: Șamanismul crede în existența unui tărâm spiritual locuit de diverse spirite, inclusiv spirite ale naturii, spirite ancestrale și ființe supranaturale. Șamanii acționează adesea ca intermediari între lumea umană și lumea spiritelor, comunicând cu spiritele pentru a căuta îndrumare, vindecare sau protecție.
Animismul: Animismul este o credință centrală în șamanism, care afirmă că toate obiectele naturale, inclusiv plantele, animalele, rocile și corpurile cerești, posedă spirite sau conștiință. Se crede că aceste spirite influențează și interacționează cu lumea fizică.
Venerarea strămoșilor: este o practică obișnuită în tradițiile șamanice. Strămoșii sunt venerați și onorați pentru înțelepciunea, îndrumarea și protecția lor. Șamanii pot comunica cu spiritele ancestrale pentru a-și căuta binecuvântările sau pentru a rezolva probleme familiale.
Vindecare: Șamanii sunt adesea priviți ca vindecători care au capacitatea de a diagnostica și trata boli, atât fizice, cât și spirituale. Practicile de vindecare pot implica ritualuri, ceremonii, remedii pe bază de plante și intervenții spirituale care vizează restabilirea echilibrului și armoniei în interiorul indivizilor și comunităților.
Ritualuri și ceremonii: Ritualurile și ceremoniile șamanice joacă un rol vital în conectarea cu lumea spirituală, căutarea îndrumării și abordarea diferitelor evenimente și provocări ale vieții. Aceste ritualuri implică adesea cântări, tobe, dans, stări de transă și ofrande pentru a liniști sau invoca spiritele.
Echilibru și armonie: esențial pentru credințele șamanice este conceptul de echilibru și armonie între tărâmurile fizice și spirituale, precum și în interiorul individului și al comunității. Șamanii caută să restabilească echilibrul și să abordeze dizarmonia prin ritualuri, practici de vindecare și îndrumări spirituale.
Aceste credințe de bază susțin practica șamanismului în diferite culturi și tradiții, inclusiv șamanismul coreean. El modelează viziunea asupra lumii, valorile și ritualurile practicanților șamani, ghidându-le interacțiunile cu lumea naturală și cu tărâmul spiritual.
Șamanismul și mitologia coreeană

Deloc surprinzător, șamanismul coreean este strâns legat de mitologia coreeană. Mitologia oferă fundația multor credințe, practici și ritualuri șamanice în Coreea. Iată cum şamanismul coreean se intersectează cu mitologia:
- Mitologia coreeană include mituri ale creației care explică originile universului, pământului și umanității. Aceste mituri prezintă adesea zei, spirite și ființe supranaturale care modelează lumea și influențează afacerile umane. Credințele șamanice încorporează elemente ale acestor mituri ale creației, înfățișând universul ca locuit de diferite spirite și zeități.
- De asemenea, mitologia coreeană prezintă un panteon divers de spirite, zeități și ființe supranaturale, fiecare asociat cu aspecte specifice ale naturii, fenomenelor sau activităților umane. Acestea includ spirite de munte, spirite de apă, zei casnici, zeități de fertilitate și spirite ancestrale. Șamanii comunică cu aceste spirite și le aduc un omagiu în timpul ritualurilor și ceremoniilor, bazându-se pe mituri și folclor pentru a le înțelege caracteristicile și puterile.
- Legendele ancestrale sunt proeminente în mitologia coreeană și joacă un rol central în practicile șamanice. Strămoșii sunt venerați și onorați ca spirite protectoare care influențează viața descendenților lor. Ritualurile șamanice implică adesea ofrande, rugăciuni și ceremonii dedicate spiritelor ancestrale, bazându-se pe mituri și legende pentru a se conecta cu tărâmul ancestral.
- Mitologia coreeană include povești despre eroi, regi și războinici legendari care posedă abilități extraordinare și realizează fapte eroice. Aceste povești inspiră ritualuri și ceremonii șamanice care încearcă să invoce curajul, puterea și protecția acestor figuri legendare.
- Folclorul coreean este bogat în mituri, legende și povești supranaturale transmise de-a lungul generațiilor. Multe dintre aceste povești prezintă întâlniri cu spirite, fantome și creaturi mitice, modelând credințe șamanice despre lumea spiritelor și interacțiunile dintre oameni și spirite.
În general, șamanismul și mitologia coreeană sunt profund împletite, cu practici șamanice bazate pe narațiunile, simbolurile și personajele găsite în mitologia coreeană. Temele mitologice pătrund în ritualurile șamanice, ceremoniile și credințele cosmologice, oferind un cadru pentru înțelegerea lumii spirituale și a relației dintre oameni și divin.
Cât de prezent este șamanismul în cultura coreeană de astăzi?
Șamanismul a cunoscut o renaștere în ultimii ani, mai mult ca expresie a naționalismului și culturii decât ca religie. Majoritatea șamanilor sunt femei. Adesea puterea spirituală a șamanilor este atât de mare încât trebuie să fie separați de societate într-un fel. “Oamenii încearcă să înțeleagă mai mult, să învețe mai multe și să vadă mai multe. Sunt foarte interesați de asta”, a declarat Kim Keum-hwa, unul dintre cei mai faimoși șamani din Coreea de Sud, pentru Reuters.
Guvernul a descurajat credința în șamanism ca superstiție și timp de mulți ani a minimalizat persistența sa în viața coreeană. Clark a scris: „Din cauza naturii sale oculte evidente, șamanismul a fost o jenă pentru mulți coreeni educați. Până în anii 1980, guvernul sud-coreean a respins șamanismul ca fiind un vestigiu al trecutului nevăzut și i-a descurajat pe mudang să devină șamani și să-și practice kuts. Cu toate acestea, atunci când jetoanele sunt scăzute, șamanii sunt obișnuiți la kuts în cartierele din întreaga țară, și nu numai în curțile oamenilor ignoranți sau needucați. Chiar și bărbații cu educație formală sunt familiarizați cu ritualurile și credințele din jurul șamanismului, indiferent cât de mult i-ar putea evita în public ca nemoderni și superstițioși.” [Sursa: „Cultura și obiceiurile Coreei” de Donald N. Clark, Greenwood Press, 2000]
D.Tudor declara: “ În Coreea, vizitezi pur și simplu un musok-in pentru a primi sfaturi când te confrunți cu o decizie importantă sau cu o dilemă sau când ai de-a face cu boala sau tragedia. Cei care merg pentru a fi sfătuiți nu sunt îndeobște conștienți de caracteristicile zeilor pe care îi venerează musok-in sau de sensul ritualurilor folosite, ci apelează la serviciile musok-in așa cum se duc occidentalii la psihiatru: ca la un sfătuitor, dacă și când este necesar” [Daniel Tudor – Coreea de Sud. Povestea unui fenomen economic, politic și cultural, Ed. Corint, 2012].
Potrivit Reuters: Astăzi, vizita unui preot sau preoteasă șaman – este atât de obișnuită încât politicienii îi consultă căutând răspunsuri la întrebări precum dacă ar trebui să mute rămășițele strămoșilor lor pentru a asigura noroc la următoarele alegeri. Personajele șamane au apărut și în emisiuni de televiziune populare. „Percepția publicului față de șamanism s-a îmbunătățit mult, dramele TV populare contribuind la schimbarea acestor puncte de vedere”, a spus Park Heung-ju, o autoritate în mudang la Institutul de Cercetare Kut din Seul. … O mare parte din aceasta se datorează presiunilor vieții moderne în societatea stresantă din Coreea de Sud, a spus Shin Kwang-yeong, profesor de sociologie la Universitatea Chung-Ang din Seul. „În ziua de azi, mulți coreeni simt incertitudini puternice, iar viața pare instabilă în multe privințe, așa că doresc să găsească ceva care să le dea un sentiment de securitate”, a spus el.
Ritualuri și tehnici șamanice în Coreea
Șamanii folosesc diverse tehnici pentru a se pune în transă, iar când reușesc, au viziuni, vorbesc în voci sau limbi ciudate, comunică cu strămoșii, zeii, demonii și spiritele naturale morți și primesc instrucțiuni de la ei despre cum să ajute persoana care a cerut ajutorul șamanului. Poate că pacientul a încălcat un tabu, a jignit un spirit sau un strămoș sau și-a pierdut sufletul. Șamanul efectuează apoi un ritual îndreptat către problema particulară. Șamanul modern notează uneori mesajele pe care le primesc pentru cei morți în transă.
Ritualurile șamanului din Coreea sunt adesea ținute în fața sanctuarelor sau a altarului din casa șamanului, unde șamanul intră în transă, este posedat de spirite, se scutură și tremură și vorbește în limbi ciudate. Adesea dansează pe ritmul gongurilor și tobelor și sună un clopoțel și uneori îndeplinesc fapte precum mersul pe lamele cuțitelor fără să se rănească. Spiritele rele sunt potolite cu mâncare și dansuri și apoi alungate de asistenți șamani care poartă măști de demoni.
Un șaman coreean păstrează un altar unde sunt păstrate zeitatea ei gardiană și instrumentele pentru serviciile rituale. Ea poate apela și este posedată de spirite precum Sam-shin Halmoni („Bunica din naștere”), Chesok (regele budist al cerului), San-shin (un spirit de munte), Yong Wong (regele dragon), Iljik Saja (mesagerul Regelui Iadului), generalul Cal alb, fratele mai mare al celor șapte stele și generalul fulger.
Religia care se stinge?
În Coreea de Sud, a existat o scădere treptată a prevalenței și influenței șamanismului în ultimul secol, în special în zonele urbane și în rândul generațiilor mai tinere. Mai mulți factori au contribuit la această schimbare:
- Modernizare și urbanizare: Pe măsură ce Coreea de Sud a suferit o modernizare și urbanizare rapidă în secolul al XX-lea, credințele și practicile tradiționale, inclusiv șamanismul, s-au confruntat cu provocări din partea industrializării, dezvoltării urbane și occidentalizării. Urbanizarea a dus la declinul comunităților rurale în care șamanismul era practicat în mod tradițional, slăbind semnificația culturală și socială a acestuia.
- Pluralism religios: Coreea de Sud este o societate diversă din punct de vedere religios, cu populații semnificative care practică budismul, creștinismul și diverse mișcări religioase noi. Expansiunea creștinismului, în special, a dus la înlocuirea credințelor tradiționale, inclusiv a șamanismului, în rândul unor segmente ale populației.
- Secularizare și educație: Accesul sporit la educație și influența ideologiilor seculare au contribuit la declinul practicilor religioase tradiționale, inclusiv șamanismul. Generațiile mai tinere, în special, pot avea mai puține șanse să adere la credințele tradiționale și să fie mai înclinate către viziuni religioase laice sau moderne asupra lumii.
- Stigmatizare și marginalizare: Șamanismul a fost adesea stigmatizat și marginalizat în societatea coreeană, văzut ca superstițios sau înapoiat de unele segmente ale populației. Politicile guvernamentale și atitudinile sociale au contribuit uneori la marginalizarea practicanților șamani, în special în perioadele de schimbări politice sau sociale.
- Schimbări culturale: Schimbarea valorilor culturale și a stilurilor de viață, influențate de globalizare și occidentalizare, au dus la schimbări în practicile și credințele culturale. În timp ce unele aspecte ale șamanismului pot persista în anumite contexte culturale sau zone rurale, atitudinile culturale generale față de credințele și practicile tradiționale au evoluat de-a lungul timpului.
În timp ce Coreea de Sud se poate îndepărta de formele tradiționale de șamanism, este esențial să recunoaștem că elementele de credință și practică șamanică continuă să existe în peisajul cultural mai larg. Șamanismul rămâne o parte din moștenirea și identitatea culturală a Coreei și se depun eforturi pentru a păstra și promova conștientizarea tradițiilor șamanice ca aspecte valoroase ale moștenirii culturale a țării. În plus, unii indivizi și comunități încă practică șamanismul și prețuiesc rolul său în furnizarea de îndrumare spirituală, vindecare și continuitate culturală.