Istorie - Social

Istoria Coreei de Sud – partea 7/8

DEMOCRATIZAREA STATULUI ȘI INSTAURAREA UNUI SISTEM DEMOCRATIC

 

Democrația din Coreea de Sud are o istorie complexă și tumultoasă, expansiunea mișcării de democratizare și stabilirea unui sistem democratic în Coreea de Sud reprezintând repere semnificative în istoria modernă a țării, marcată de tranziția de la o guvernare autoritară la o democrație vibrantă.

Tranziția către democrație a început la sfârșitul secolului al XX-lea, după decenii de guvernare autoritară, după divizarea Peninsulei Coreene la sfârșitul celui de-al Doilea Război Mondial.

Unul dintre momentele cheie în calea Coreei de Sud către democrație a fost Revoluția din 19 aprilie din 1960, care a dus la demisia președintelui Syngman Rhee, care era la putere de peste un deceniu. Cu toate acestea, această forță inițială pentru democrație a fost de scurtă durată, deoarece o lovitură de stat militară din 1961 l-a adus la putere pe generalul Park Chung-hee, deschizând o altă eră a guvernării autoritare.

După război, Coreea de Sud a experimentat zeci de ani de guvernare autoritară sub conducerea unor lideri precum Park Chung Hee și Chun Doo-hwan. În această perioadă, disidența politică a fost suprimată, libertățile civile au fost restricționate, iar partidele de opoziție au fost marginalizate sau interzise. Guvernul și-a menținut puterea printr-o combinație de constrângere, cenzură și manipulare electorală.

Regimul lui Park Chung-hee din Coreea de Sud a durat din 1961 până la asasinarea sa în 1979 și s-a caracterizat prin guvernare autoritarică și dezvoltare economică rapidă. Park a ajuns la putere printr-o lovitură de stat militară în 1961, răsturnând guvernul ales democratic.

În timpul mandatului său, Park a implementat o serie de politici care vizau modernizarea și industrializarea economiei Coreei de Sud, cunoscute sub numele de „Miracolul de pe râul Han”. Regimul său a promovat creșterea economică bazată pe export, investițiile masive în infrastructura țării și sprijinirea dezvoltării industriilor cheie, cum ar fi electronicele, automobilele și construcțiile navale.

Cu toate acestea, domnia lui Park a fost marcată și de represiuni politice severe și abuzuri ale drepturilor omului. El a centralizat puterea în președinție, a suprimat opoziția politică și a restrâns libertățile civile, inclusiv libertatea de exprimare și de întrunire. Disidența a fost întâmpinată cu pedepse aspre, inclusiv închisoare și tortură.

Regimul lui Park a fost caracterizat de o relație strânsă între guvern și chaebols – conglomerate puternice de familie, care au jucat un rol central în dezvoltarea economică a țării, dar au contribuit și la corupție și inegalități.

În ciuda metodelor sale autoritare, Park și-a menținut sprijinul popular pentru o mare parte a mandatului său, mulțumită în parte creșterii economice și stabilității pe care le-a adus Coreei de Sud. Cu toate acestea, regimul său s-a confruntat cu o opoziție din ce în ce mai mare în anii 1970, culminând cu proteste larg răspândite și, în cele din urmă, asasinarea sa în 1979 de către șeful Agenției Centrale de Informații din Coreea.

Regimul lui Chun Doo-hwan din Coreea de Sud a durat din 1980 până în 1988 și a fost caracterizat de guvernare autoritarică și represiune politică. Chun a ajuns la putere printr-o lovitură de stat militară după asasinarea președintelui Park Chung Hee în 1979.

În timpul mandatului său, Chun a luat măsuri dure împotriva disidenței politice și a mișcărilor de opoziție, ceea ce a dus la abuzuri pe scară largă a drepturilor omului și la suprimarea libertăților civile. Regimul a impus o cenzură strictă asupra presei și a restrâns libertatea de exprimare și de întrunire.

Guvernul lui Chun a fost implicat și în Revolta de la Gwangju din 1980, unde demonstranții pro-democrație au fost reprimați violent de forțele militare, soldând cu sute de morți.

În ciuda tacticilor sale autoritare, Chun a implementat reforme economice care au contribuit la creșterea economică rapidă a Coreei de Sud în anii 1980. Cu toate acestea, regimul său a fost marcat de corupție, cu legături strânse între elita militară și cea de afaceri.

Guvernarea lui Chun s-a încheiat în 1988, în urma protestelor larg răspândite și a presiunii crescânde pentru reforme democratice. El a fost succedat de Roh Tae-woo, care a inițiat un proces de democratizare și liberalizare politică în Coreea de Sud.

  • Apariția Mișcării pentru Democrație: În ciuda mediului politic represiv, mișcarea pentru democrație a început să câștige avânt în anii 1970 și 1980, alimentată de cererile tot mai mari de liberalizare politică, drepturile omului și reforme democratice. Activiștii studenți, sindicatele, grupurile religioase și intelectualii au jucat un rol cheie în organizarea de proteste, mitinguri și campanii care pledează pentru o mai mare democrație și justiție socială.
  • Proteste și tulburări civile: mișcarea pentru democrație a culminat cu o serie de proteste masive și tulburări civile în anii 1980, în special după asasinarea președintelui Park Chung-hee în 1979 și lovitura militară condusă de Chun Doo-hwan. Revolta de la Gwangju din 1980, în care cetățenii s-au ridicat împotriva legii marțiale și a represiunii militare, a devenit un simbol de rezistență și solidaritate pentru mișcarea pentru democrație.
  • Tranziția către democrație: În fața presiunii crescânde atât pe plan intern, cât și internațional, guvernul sud-coreean a început în cele din urmă să întreprindă reforme politice și să deschidă sistemul politic. În 1987, protestele larg răspândite pro-democrație, cunoscute sub numele de Mișcarea pentru Democrație din iunie, au condus la punerea în aplicare a amendamentelor constituționale care stabileau alegeri prezidențiale directe și limitau numărul mandatelor prezidențiale. Aceste reforme au deschis calea pentru tranziția Coreei de Sud la democrație.
  • Înființarea instituțiilor democratice: Odată cu adoptarea reformelor democratice, Coreea de Sud a organizat primele alegeri prezidențiale libere și corecte în 1987, având ca rezultat alegerea lui Roh Tae-woo. Administrațiile ulterioare au lucrat pentru a instituționaliza în continuare practicile democratice, pentru a întări statul de drept și pentru a proteja drepturile omului. Adunarea Națională, sistemul judiciar și alte instituții democratice au început să joace roluri din ce în ce mai importante în guvernare și supraveghere.
  • Consolidarea democrației: în ultimele decenii, Coreea de Sud a făcut progrese semnificative în consolidarea democrației sale, cu alegeri regulate, competitive, o societate civilă vibrantă și un peisaj mass-media robust. În ciuda provocărilor continue, cum ar fi corupția, regionalismul și polarizarea, Coreea de Sud continuă să fie recunoscută ca o poveste de succes democratică în Asia de Est.

Extinderea mișcării de democratizare și stabilirea unui sistem democratic în Coreea de Sud reprezintă un triumf al voinței poporului asupra autoritarismului și o dovadă a rezistenței democrației. Cu toate acestea, călătoria către consolidarea democratică deplină este un proces în desfășurare care necesită vigilență continuă, angajament și angajament față de principiile democratice.

 

Jocurile Olimpice de la Seul din 1988 – cartea de vizită a Coreei de Sud oferită întregii lumi

În timpul mandatului președintelui Roh Tae-woo al Coreei de Sud (1988 până în 1993), succedându-l pe Chun Doo-hwan, Coreea de Sud a găzduit cea de-a XXIV-a ediție a Jocurilor Olimpice, la Seul, desfășurate între 17 septembrie și 2 octombrie 1988.

Roh Tae-woo a jucat un rol important în pregătirile și găzduirea Jocurilor Olimpice, care au fost văzute ca un simbol al progresului economic și politic al Coreei de Sud pe scena mondială, dar și ca o piatră de hotar semnificativă pentru Coreea de Sud și comunitatea sportivă globală.

Evenimentul a prezentat nu numai priceperea atletică a mii de sportivi din întreaga lume, ci și bogata moștenire culturală a Coreei de Sud și capacitatea acesteia de a găzdui un eveniment internațional spectaculos. Cu facilități de ultimă generație, ceremonii de deschidere și de închidere uluitoare și un spirit de unitate și sărbătoare, Jocurile Olimpice de la Seul au lăsat o amprentă de neșters atât în istoria Coreei de Sud, cât și a mișcării olimpice.

 

Organizarea și găzduirea Jocurilor Olimpice de la Seul din 1988 au adus mai multe beneficii politice și economice semnificative Coreei de Sud:

Prestigiu internațional: Găzduirea Jocurilor Olimpice a cimentat poziția internațională a Coreei de Sud și a prezentat lumii realizările sale economice și tehnologice. A fost o oportunitate pentru Coreea de Sud de a-și demonstra capacitatea de a organiza cu succes un eveniment global la scară largă.

Stimul economic: Jocurile Olimpice de la Seul au servit drept catalizator pentru dezvoltarea economică și îmbunătățirea infrastructurii. Guvernul a investit masiv în construirea de stadioane, rețele de transport, hoteluri și alte facilități, stimulând creșterea economică și creând locuri de muncă.

Turism și comerț: Jocurile au atras un număr mare de turiști și vizitatori în Coreea de Sud, stimulând industria turismului și generând venituri pentru afacerile locale. În plus, expunerea globală de la Jocurile Olimpice a ajutat la atragerea investițiilor străine și la extinderea relațiilor comerciale ale Coreei de Sud.

Reînnoire urbană: Pregătirea pentru Jocurile Olimpice a dus la proiecte importante de reînnoire urbană și înfrumusețare în Seul și în alte orașe gazdă. Aceasta a inclus construirea de noi drumuri, parcuri și spații publice, care au îmbunătățit calitatea vieții pentru rezidenți și au îmbunătățit infrastructura orașului.

Promovarea culturii coreene: Evenimentul sportiv a oferit Coreei de Sud o platformă pentru a-și prezenta cultura, tradițiile și moștenirea către un public global. Evenimentele culturale, spectacolele și expozițiile din timpul Jocurilor Olimpice au contribuit la promovarea artei, muzicii, gastronomiei coreene și a altor aspecte ale culturii coreene.

Jocurile Olimpice de la Seul au jucat un rol crucial în tranziția Coreei de Sud către o națiune mai dezvoltată și mai recunoscută la nivel global, lăsând o moștenire de durată de dezvoltare economică, transformare urbană și recunoaștere internațională.

Diplomație sportivă:

Coreea de Sud și Coreea de Nord au participat separat la Jocurile Olimpice de la împărțirea Peninsulei Coreene în 1945. Cu toate acestea, au existat unele cazuri de cooperare și gesturi simbolice de unitate între cele două Coreei în timpul Jocurilor Olimpice.

Un exemplu notabil în acest sens au fost Jocurile Olimpice de iarnă din 2018, organizate la Pyeongchang, Coreea de Sud. În timpul acestor jocuri, Coreea de Nord și Coreea de Sud au convenit să colaboreze împreună, marcând un moment istoric al diplomației sportive. Atleții din Coreea de Nord și Coreea de Sud au mărșăluit împreună sub un drapel coreean unificat în timpul ceremoniei de deschidere, iar o echipă de hochei pe gheață feminină a concurat în turneu.

În timp ce participarea Coreei de Nord la Jocurile Olimpice a condus ocazional la gesturi simbolice de unitate, cele două țări au concurat în mod obișnuit separat în majoritatea evenimentelor olimpice, din cauza tensiunilor politice și a diviziunii continue din Peninsula Coreeană.

Cu toate acestea, Coreea de Nord a trimis o delegație de sportivi, oficiali și majorete la Jocurile Olimpice de la Pyeongchang, promovând, pe scena internațională un spirit de reconciliere și cooperare între cele două Coreei.

 

Resurse:
RO – Daniel Tudor – Coreea de Sud – Povestea unui fenomen economic, politic și cultural, Editura Corint, Ed. 2022; EN- The Understanding Korea Series – History of Korea, Published by The Academy of Korean Studies Press in December 2019;

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *