Istorie - Muzică - Social

Geomungo – instrument muzical tradițional coreean

Originar din timpul dinastiei Goryeo (918–1392), Geomungo, un instrument muzical tradițional coreean, are o semnificație culturală și istorică bogată în domeniul muzicii coreene. Acest instrument unic cu coarde, are un aspect distinctiv și produce un sunet fascinant, care a fost prețuit de secole.

Numele său, „Geomungo”, poate fi împărțit în „geum” care înseamnă „șir” și „mungo” care înseamnă „instrument”, subliniind funcția principală a instrumentului ca dispozitiv muzical cu coarde. De-a lungul istoriei sale, Geomungo a fost asociat cu tradițiile de la curtea regală și academice, făcându-l o parte integrantă a moștenirii muzicii clasice a Coreei.

Geomungo are de obicei șase corzi din mătase, deși există și variații cu patru sau opt corzi. Instrumentul, caracterizat printr-o placă mare de sunet, plată, realizată din lemn de paulownia, având o formă lungă, zveltă și curbată. Instrumentul se cântă prin ciupirea coardelor cu un băț de bambus de mărimea unui creion, numit suldae sau cu degetele, creând o gamă diversă de tonuri și melodii expresive.

Una dintre caracteristicile distinctive ale Geomungo este utilizarea de arcuri mobile, permițând muzicienilor să ajusteze înălțimea și acordarea corzilor individuale. Această caracteristică sporește versatilitatea instrumentului, permițându-i să se adapteze la diferite stiluri muzicale și compoziții. Repertoriul Geomungo include atât muzică clasică de curte, cât și melodii populare, arătându-și capacitatea de a transmite o gamă largă de emoții și stări de spirit.

Tehnica Geomungo implică o combinație de smulgere, strum și diverse tehnici de mână pentru a produce o performanță nuanțată și expresivă. Artiștii Geomungo urmează adesea un antrenament riguros pentru a stăpâni subtilitățile instrumentului și pentru a-și dezvolta propriul stil interpretativ.

Pe lângă rolul său în muzica tradițională coreeană, Geomungo și-a găsit drumul în muzica contemporană și experimentală. Muzicienii și compozitorii moderni explorează modalități inovatoare de a încorpora Geomungo în diverse genuri, depășind granițele rădăcinilor sale tradiționale.

Încă o dovadă că Geomungo este astăzi mai actual ca oricând trecând orice barieră a timpului în preferințele muzicale ale coreenilor, a demonstrat-o celebra formație K-pop BLACKPINK, retrezind interesul pentru acest folosirea acestui instrument în tipurile moderne.

Prezența de durată a Geomungo reflectă semnificația sa culturală și frumusețea artistică. Fie că este interpretat într-un cadru tradițional, împodobind sălile unei instituții culturale sau contribuind la explorări muzicale de ultimă oră, Geomungo continuă să captiveze publicul și să servească drept simbol al bogatei moșteniri muzicale a Coreei.

Prezența de durată a Geomungo reflectă semnificația sa culturală și frumusețea artistică. Fie că este interpretat într-un cadru tradițional, împodobind sălile unei instituții culturale sau contribuind la explorări muzicale de ultimă oră, Geomungo continuă să captiveze publicul și să servească drept simbol al bogatei moșteniri muzicale a Coreei.

Din cele mai vechi timpuri, Geomungo a fost numit Baekakjijang (百樂之長) și a fost considerat cel mai bun dintre toate instrumentele muzicale cu coarde. În zilele noastre, cei mai mulți oameni s-au obișnuit cu sunetul occidental, iar Geomungo, cu volumul său scăzut și zgomotul surd demonstrează un farmec unic iar spiritualitatea profundă a Geomungo are o mare valoare, mai ales în societatea modernă.

 

Contextul istoric 

Conform înregistrării lui <Samguk sagi>, Geomungo actual este o versiune modificată a unui alt intrument străvechi denumit Chilhyeongeum, trimis cadou de dinastia Jin chineză. 

Instrumente similare cu Geomungo apar în mai multe picturi murale din mormintele Goguryeo din perioadele anterioare și este larg acceptat că Geomungo a fost un instrument indigen în Goguryeo. De asemenea, se crede că Geomungo, care a avut un stil foarte confucian în stadiile sale incipiente cu misticism transcendental, a fost transformat treptat într-o viziune confuciană a muzicii, pe măsură ce a traversat perioadele istorice Goryeo și Joseon.

Geomungo este un instrument muzical care este profund împletit cu idealurile confucianiste și este venerat printre oamenii de știință care cultivă învățarea și virtutea.

 

Cazuri similare în alte țări

În culturile antice din Asia de Est, muzica este privită ca parte a unei viziuni cosmologice asupra naturii. În cartea chineză <Geumjo>, există o poveste că domnul Bok-hee creează aur și îl folosește pentru a-și curăța corpul și a-și regla caracterul, astfel încât să se poată întoarce la starea sa adevărată dată de cer. Jin este un instrument care duce la cel mai înalt nivel de cultivare și educație, așa cum este menționat în confucianism, iar idealul harpei este, de asemenea, același cu cel al aurului chinezesc, deoarece este cel mai înalt nivel pe care oamenii se străduiesc să-l atingă.

Diferitele tipuri de instrumente cu coarde la care se cântă în prezent în Asia de Est sunt fie instrumente indigene unice pentru fiecare grup etnic, fie au fost adoptate de la grupurile etnice învecinate, schimbându-și, de-a lungul tipului, aspectul estetic.

 

De ce este special acest instrument muzical?

Gama muzicală generală a Geomungo este aproape de 3 octave, făcându-l instrumentul cu cea mai largă gamă muzicală dintre instrumentele coreene, deci are un potențial amplu de dezvoltare ca muzică originală sau instrument de colaborare.

În prezent, Geomungo nu este utilizat în într-un ansamblu muzical alături de alte instrumente din cauza volumului său scăzut și a caracteristicilor de sunet scurt. Cu toate acestea, dacă frumusețea unică și sunetul persistent pe care doar Geomungo le are sunt recreate în muzica modernă, aceasta va conferi o semnificație puternică acestui instrument care simbolizează cultura coreeană. Într-o societate modernă, dominată de valori materiale și plină de sunete mecanice, frumusețea naturală a Geomungo aduce o contribuție semnificativă la controlul și relaxare minții și a corpului.

 

Resurse:
Sa-Hoon Jang, 『Împrumut pentru instrumente muzicale coreene』 (Seul: Seoul National University Press, 1986). Prima Conferință Internațională de Muzicologie Orientală, 『Stred Instruments of East Asia』 (Seul: Centrul Național Gugak, 19-20 septembrie 1996). <Kim In-sook>
https://en.wikipedia.org/wiki/100_Cultural_Symbols_of_Korea#References, https://www.kculture.or.kr/
https://www.koreaherald.com/view.php?ud=20230922000709

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *